Stapel_scenarios

Hout op een stapel doet me denken aan de warmte van een heerlijk vuur. Voor een bever levert een boom naast warmte allerlei andere scenario's op: eten, bouwen en veiligheid. De dam die ze bouwen heeft een warm hol. Door het water te laten stijgen komt de ingang onderwater te liggen, dat houdt indringers tegen. Daalt het waterpeil dan bedenken ze een nieuw scenario. Ze bouwen een nieuwe dam of breiden de bestaande dam uit op de plek waar het het meeste nut heeft. Denken in en werken met scenario's helpt je net als de bever verder. Ik neem je mee in een onderwerp dat ik regelmatig tegenkom in de praktijk. Het blijkt namelijk goed te werken als je een situatie vaker tegenkomt uit te denken welke scenario's mogelijk zijn. Als het zich voordoet kun je sneller reageren en heb je een beter resultaat.

Stel je bent leidinggevende en je teamleden vragen je de oren van het hoofd.
Kijkende naar hun kennis en kunde dan kunnen ze de meeste vragen prima zelf beantwoorden en toch doen ze dat niet. Het is natuurlijk interessant wat de reden is dat dit gebeurt. Ligt het aan je voorganger, aan jou of aan de medewerkers? Toch wil ik daar geen tijd aan besteden. Bepalen welke scenario's je team en jou verder helpen is vele malen zinvoller. Hiertoe is het belangrijk om na te gaan: Op welke momenten krijg je vooral de vragen?; Gaat het over bepaalde onderwerpen?;  Betreft het gehele team of een deel van de groep?

Op welke momenten krijg je vooral de vragen?
Is het bijvoorbeeld tijdens vergadering, op de gang, begin van de week. Pel dit af en kijk of je kunt achterhalen wat hierachter zit. Is het op gang? Dan kan het impuls gedreven zijn. Ze zien je en er schiet ze iets te binnen. Het onderwerp hebben ze zelf dan nog niet doordacht en het was voor hen ook nog niet belangrijk tot ze jou zagen. Stel jezelf de vragen: Kan hij/zij het prima zelf oplossen? Is er een collega die hierin expert is en ook of beter kan helpen? Schiet dus niet in de antwoord/oplossingsmodus, maar ga eerst figuurlijk;-) op je handen zitten. Als het je overrompeld dan is ook de opmerking prima: "Deze vraag had ik niet verwacht. "  Je kunt dan vragen gaan stellen om een compleet beeld te krijgen. Hierdoor help je de medewerker al met het helder krijgen van de situatie en het rangschikken van de beschikbare informatie. Heel vaak komt het antwoord dan vanzelf al vanuit hunzelf. 

Gaat het over bepaalde onderwerpen?
Dan kan het zijn dat niet duidelijk is wie hen daarbij verder kan helpen en kom jij als leidinggevende automatisch in beeld. Verwijs ze dan naar waar ze het antwoord kunnen vinden of de collega die er veel van weet. De eerste keer het antwoord geven is prima. Komen vergelijkbare vragen weer voorbij dan het houden bij verwijzen. Daar help je de ander en jezelf verder mee. Er ontstaat steeds meer evenwicht en kennis in het team. Daarnaast wordt het team minder afhankelijk van jou.

Betreft het een deel van het team of de gehele groep?
Gaat het om de hele groep dan is mijn eerste reactie dat als jij meer loslaat de groep zelfstandiger gaat  functioneren. Dat is natuurlijk heel kort door de bocht, maar het wel wat er vaak aan de hand is. Wil je dit echt anders? Dan kan dat zeker. Het is dan wel belangrijk dat je er ook echt achter staat en niet meer de belemmerende factor wilt zijn in drukke tijden. Oefen dit vooral als het minder druk is. Zijn die tijden er niet? Start dan met makkelijke situaties. Mijn advies is om te starten met individuele vragen. Een groep is een optelsom van individuen. Heb je met meerdere teamleden goede stappen gezet dan is het stimuleren van het team om zelf meer op te lossen gemakkelijker.

Ervaring
Mijn ervaring is dat de medewerkers het super vinden als ze meer ruimte krijgen om zelf oplossingen te bedenken en toe te passen. De medewerkerstevredenheid groeit eveneens. Alles staat of valt met of jij achter ze staat. Geef vertrouwen en bied veiligheid.  Wil je een verandering dan is het zinvol om te laten weten wat het speelveld is en wat de regels. Maak ook duidelijk in welke situaties je het geweldig zou vinden dat ze aan de bal zijn.

Wil je de stapel aan scenario's als leidinggevende of team vergroten? Laat het me weten.
Contact

werkWAARDEvol | Gea Bijkerk | (06) 52199971 | Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

270 volWAARDE lezers!
Krijg gemakkelijk antwoorden op de vragen die jou bezighouden. Ook deel ik regelmatig praktijkervaringen en nieuwe inzichten over leiderschap, persoonlijke ontwikkeling en verandermanagement met je. Op de hoogte blijven
Aanmelden